E-shop Selaví sa mení na e-shop ViaJur. Pre vás, našich zákazníkov, sa ale nič nemení. Spokojne vstúpte do nášho sveta vína, piva a iných produktov.

Reklamačné podmienky

Na stiahnutie

 

REKLAMAČNÝ PORIADOK

 (ďalej aj „Reklamačný poriadok“) 

  1. Úvodné ustanovenia
  • Spoločnosť ViaJur, s. r. o., so sídlom Prostredná 13/49, 900 21 Svätý Jur, IČO: 46 972 137, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel: Sro, vložka č.: 86504/B (ďalej len „Predávajúci“ alebo aj „Prevádzkovateľ“) týmto Reklamačným poriadkom v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene  a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“) riadne informuje spotrebiteľa (§ 52 ods. 4 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník) o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej aj „Reklamácia“), vrátane údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť. 
  • Predávajúci je
  • prevádzkovateľom e-shopu nachádzajúceho sa na internetovom sídle Eshop pre všetkých milovníkov vína | Selaví. E-shopom sa rozumie počítačový program – internetová aplikácia, ktorá je dostupná na uvedenom internetovom sídle s verejným prístupom, ktorý umožňuje objednávanie Tovarov (ďalej len „E-shop“);
  • vlastníkom vínotéky - Vinárstva VIAJUR vo Sv.Jure, ktoré sa nachádza na adrese Prostredná 13/49, 900 21 Svätý Jur, v rámci ktorej sa ponúkajú aj Degustácie vín (ďalej len „Vínotéka“); a
  • vlastníkom predajne Tovarov nachádzajúcej sa na adrese Prostredná 13/49, 900 21 Svätý Jur (ďalej len „Predajňa“).
  • Tento Reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“), Zákonom o ochrane spotrebiteľa, zákonom č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
  • Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá nakupuje Produkty pre svoju vlastnú spotrebu a nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti je v postavení spotrebiteľa a vzťahujú sa na ňu všetky predpisy na ochranu spotrebiteľa. Tieto predpisy sa nevzťahujú na Kupujúceho – právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá pri uzatváraní Kúpnej zmluvy koná v rámci svojej podnikateľskej činnosti (ďalej aj „Spotrebiteľ“). V prípade nákupu alkoholických nápojov môže byť Spotrebiteľom iba fyzická osoba staršia ako 18 (osemnásť) rokov.
  • Produktom sa pre účely tohto Reklamačného poriadku rozumie tovar, služba, ktoré nie sú na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve,
  • Tento Reklamačný poriadok je v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) Zákona o ochrane spotrebiteľa umiestnený na viditeľnom mieste dostupnom zákazníkovi v každej prevádzkarni Predávajúceho a zároveň je zverejnený na internetovej stránke Eshop pre všetkých milovníkov vína | Selaví . Uzavretím kúpnej zmluvy, sa tento Reklamačný poriadok stáva súčasťou zmluvnej dokumentácie medzi Spotrebiteľom a Predávajúcim.
  • Tento Reklamačný poriadok sa nevzťahuje na právny vzťah založený kúpou tovaru u Predávajúceho v prípade, že kupujúcim (zákazníkom) je podnikateľ (§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov; ďalej len „Obchodný zákonník“). Takýto právny vzťah medzi Predávajúcim a kupujúcim – podnikateľom, predmetom ktorého je kúpa tovaru (služby) u Predávajúceho, sa spravuje príslušnými ustanoveniami Obchodného zákonníka (najmä § 429 resp. § 409 a nasl. Obchodného zákonníka). Pokiaľ v konkrétnom prípade nestanovuje záručný list výrobcu dotknutého výrobku inak, záručná doba (záruka za akosť tovaru) je 12 mesiacov od kúpy tovaru kupujúcim - podnikateľom.
  • Všeobecnými obchodnými podmienkami Eshop pre všetkých milovníkov vína | Selaví sa rozumie dokument s názvom Všeobecné obchodné podmienky, ktoré vydal Predávajúci a s ktorého znením sa Spotrebiteľ oboznámil alebo mal možnosť sa oboznámiť (ďalej len „VOP“).

 

  1. Zodpovednosť za vady predaného tovaru  
  • Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka, § 613 ods. 2 a 3 Občianskeho zákonníka). 
  • Pri veciach predávaných za nižšiu cenu z dôvodu vady Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci s výnimkou vady, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
  • Pri použitých veciach Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do jedného roka od dodania (§ 619 ods. 1 a ods. 3 Občianskeho zákonníka).
  • Ak Spotrebiteľovi vznikne právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí), je Spotrebiteľ povinný vrátiť Predávajúcemu všetko, čo podľa zmluvy dostal (§ 457 Občianskeho zákonníka v spojení s § 48 ods. 2 a § 52a ods. 2 druhá veta Občianskeho zákonníka).
  • Pri degustáciách, ak nie je dodržaná správna akosť, hmotnosť, teplota, miera, cena jedál a/alebo nápojov, má Spotrebiteľ právo požiadať o bezplatné, riadne a včasné odstránenie chyby. Vytknutie vady v týchto prípadoch Spotrebiteľ uplatňuje pred prvým ochutnaním jedál a nápojov, alebo po ich ochutnaní (tzn. že by nemalo byť skonzumované viac ako ¼ z porcie jedla alebo nápoja), v závislosti od toho, akú chybu Spotrebiteľ vytýka.

 

  1. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamácie)
  • Spotrebiteľ môže vytknúť vadu predanej veci v prevádzkarni Predávajúceho u osoby, o ktorej Predávajúci oboznámil Spotrebiteľa pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania Predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej Predávajúci oboznámil Spotrebiteľa pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy (§ 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
  • Spotrebiteľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si Predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa bodu 2.1. až 2.3. Reklamačného poriadku (záručnej doby). Právo odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť podľa predchádzajúcej vety má Spotrebiteľ iba, ak sám Spotrebiteľ nie je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti, pričom Spotrebiteľ zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností Predávajúcim. (§ 621 ods. 2 a 3 občianskeho zákonníka).
  • Spotrebiteľ má voči Predávajúcemu  právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú Predávajúci zodpovedá, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Právo podľa predchádzajúcej vety si musí Spotrebiteľ uplatniť u Predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
  • Predávajúci poskytne Spotrebiteľovi písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady Spotrebiteľom. Predávajúci  v potvrdení o vytknutí vady uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Predávajúci nemôže ovplyvniť (§ 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka). Ak Predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi Spotrebiteľovi. Ak Spotrebiteľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť Predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu, v takom prípade sa na opakované vytknutie vady nevzťahuje postup podľa prvej vety tohto bodu (§ 622 ods. 4 Občianskeho zákonníka). 
  • Ak sa preukáže zodpovednosť Predávajúceho za vadu podľa bodu 3.4 Reklamačného poriadku má Spotrebiteľ právo si u Predávajúceho uplatniť právo na náhradu nákladov spojených so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
  • Písomným potvrdením o vytknutí vady je kópia reklamačného protokolu. Ak Spotrebiteľ uplatnil reklamáciu prostriedkami diaľkovej komunikácie, Predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť Spotrebiteľovi bez zbytočného odkladu e-mailom, ak mu je tento známy. 
  • V prípade, že sa Spotrebiteľ informuje na spôsob vybavenia reklamácie, Predávajúci mu poskytne informácie o spôsobe a stave reklamácie. V súlade s prozákazníckym prístupom Predávajúceho vždy poskytne Spotrebiteľovi potrebnú súčinnosť k tomu, aby jeho reklamácia bola vybavená k spokojnosti Spotrebiteľa riadne a včas.
  • Predávajúci vydá o vybavení reklamácie písomný doklad, ktorým je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. 
  • Spotrebiteľ má aj po uplatnení práv zo zodpovednosti za vady naďalej právo na náhradu škody, ktorá mu bola vadou spôsobená (§ 621 ods. 4 občianskeho zákonníka).
  1. Všeobecné podmienky reklamácie
  • Pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady u Predávajúceho je Spotrebiteľ povinný:
  1. a)     predložiť doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti preukázať, že tovar bol kúpený u Predávajúceho,
  2. b)     zabezpečiť, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.),
  3. c)     poskytnúť súčinnosť pri vyplnení reklamačného protokolu povereným pracovníkom Predávajúceho a podpisom vyjadriť súhlas s jeho obsahom. 
  1. Spôsob vybavenia reklamácie 
  • Spotrebiteľ má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Spotrebiteľ si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil Predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil Predávajúcemu značné ťažkosti(§ 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
  • Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa 5.1. Reklamačného poriadku.
  • Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote, najviac v lehote 30 dní, po tom, čo Spotrebiteľ vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí Spotrebiteľovi s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý Spotrebiteľ vec požadoval. Náklady prevzatia veci na účely opravy alebo výmeny, rovnako tak náklady dodania opravenej veci alebo náhradnej veci znáša Predávajúci. Pri odstránení vady výmenou veci nemá Predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred jej výmenou.
  • Predávajúci dodá opravenú vec alebo náhradnú vec Spotrebiteľovi rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu Spotrebiteľ dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak. Ak Spotrebiteľ neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže Predávajúci vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, Predávajúci Spotrebiteľa o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí Spotrebiteľovi výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak Spotrebiteľ uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej Predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Predávajúci môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré Predávajúci účelne vynaložil na úschovu veci a nákladov, ktoré by Predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj(§ 623 ods. 5 Občianskeho zákonníka). 
  • Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak 
  1. Predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
  2. Predávajúci vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka, 
  3. Predávajúci odmietol odstrániť vadu, ak oprava ani výmena nie sú možné, alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,
  4. vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
  5. vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo 
  6. Predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre Spotrebiteľa. 
  • Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu 5.5., ak sa Spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa Spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie Predávajúci.
  • Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, spotrebiteľ môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
  • Spotrebiteľ po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec Predávajúcemu na náklady Predávajúceho. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti Spotrebiteľovi kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci Predávajúcemu alebo po preukázaní, že Spotrebiteľ zaslal vec Predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Predávajúci vráti kúpnu cenu Spotrebiteľovi alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil Spotrebiteľ pri zaplatení kúpnej ceny, ak Spotrebiteľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Predávajúci. Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
  • V prípade degustácií, ak ide o iné neodstrániteľné vady, má Spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny . V prípade, ak nie je možné odstrániť chybu degustácií, má Spotrebiteľ právo na kompletnú výmenu nápoja, prípadne jedla, alebo na vrátenie zaplatenej ceny za nápoje a/alebo jedlá.
  1. Alternatívne riešenie sporu
  • V prípade, že medzi Spotrebiteľom a Predávajúcim vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa Spotrebiteľ domnieva, že Predávajúci porušil iné práva Spotrebiteľa, Spotrebiteľ má právo obrátiť sa na Predávajúceho so žiadosťou o nápravu.
  • Ak Predávajúci odpovie zamietavo informuje Spotrebiteľa o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Ak Predávajúci na žiadosť Spotrebiteľa podľa prvej vety tohto bodu odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania Spotrebiteľom, Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
  • V prípade, že Spotrebiteľ nebol spokojný s vybavením reklamácie Predávajúcim alebo keď sa Spotrebiteľ obrátil na Predávajúceho so žiadosťou o nápravu a nebol spokojný so spôsobom, ktorým Predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že Predávajúci porušil jeho práva, má Spotrebiteľ právo obrátiť sa na Predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak Predávajúci na takúto žiadosť odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, má Spotrebiteľ právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov.
  • Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Predávajúcim je:
  1. Slovenská obchodná inšpekcia, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Ústredný inšpektorát SOI, Odbor medzinárodných vzťahov a ARS, Prievozská 32, poštový priečinok 29, 827 99 Bratislava, alebo elektronicky na ars@soi.sk, alebo adr@soi.sk, alebo
  2. iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1 ).

pričom Spotrebiteľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa platformu obráti. Spotrebiteľ môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť online pre alternatívne riešenie sporov, ktorá je dostupná https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.complaints.screeningphase , na Viac informácií o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov nájdete na internetovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie: Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov | Slovenská obchodná inšpekcia - soi.sk

  • Tento RP nadobudol účinnosť 01.04.2025 (verzia 04/2025).